25 września 2024 r. weszła w życie ustawa z 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów, zwana dalej „Ustawą”. Wprowadza ona przepisy dotyczące m.in. obowiązku ochrony sygnalistów, którzy zgłaszają informacje o naruszeniach prawa, przyjęcia wewnętrznej procedury przyjmowania zgłoszeń od sygnalistów oraz sankcji za działania odwetowe wobec sygnalistów.
W odpowiedzi na nowe przepisy, kontynuujemy wcześniejszą praktykę przyjmowania zgłoszeń o nieprawidłowościach. Mamy na uwadze dobro naszych klientów, pracowników, współpracowników i dostawców, dlatego też przygotowaliśmy zestaw informacji, który pomoże w zrozumieniu nowych przepisów i ułatwi współpracę w przeciwdziałaniu naruszeniom prawa poprzez ich zgłaszanie.
Kim jest sygnalista?
Zgodnie z przepisami Ustawy, sygnalistą jest osoba fizyczna, która w szczególności zgłasza informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą. Sygnalistą może być m.in. pracownik, współpracownik, stażysta, wolontariusz, praktykant czy osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy.
Jakie naruszenia prawa mogą być zgłaszane?
Zgodnie z przepisami Ustawy, informacją, którą można zgłosić, jest naruszenie prawa tj. działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa, dotyczące m.in. korupcji, zamówień publicznych, usług, produktów i rynków finansowych, przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowania terroryzmu, ochrony konsumentów, prywatności i danych osobowych, a także bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych.
Jak można zgłosić naruszenie prawa?
Naruszenie prawa możesz zgłosić do Unum Życie TUiR S.A. w sposób anonimowy albo z podaniem swoich danych osobowych w jeden z poniżej podanych sposobów. Dodatkowo zachęcamy do zapoznania się z Procedurą Zgłoszeń Wewnętrzynych.
Pisemnie
Poprzez wysłanie zgłoszenia na adres:
Oficer ds. Etyki, Unum Życie TUiR S.A., ul. Łucka 9, 00-842 Warszawa;